PENGURUSAN
KEWANGAN PERNIAGAAN
Mengapa Harus Menyimpan Kira-kira / Akaun Kewangan
1. Mentaksir keuntungan ( atau kerugian ) perniagaan kita.
2. Mengetahui kekuatan perniagaan melalui kedudukan harta dan tanggungan (hutang)
3. Mengetahui jumlah hutang kepada pembekal
4. Mengetahui jumlah yang dihutang oleh pelanggan
5. Mengetahui kedudukan jumlah pinjaman
6. Mengetahui jumlah kos atau perbelanjaan
7. Mempastikan keadaan ketunaian ( cashflow )
Konsep Perasingan Antara Perniagaan dan Diri Pemilik
Pengusaha mestilah menyedari hakikat bahawa Syarikat Perniagaannya adalah sebuah kewujudan (entiti) yang lain dan berasing daripada Diri Pemilik Sendiri.
Perbelanjaan untuk diri tidak boleh dicampurkan dengan perbelanjaan perniagaan.
Dengan menyimpan akaun yang betul, perasingan ini dapat dipastikan.
Dengan demikian, apa-apa wang daripada perniagaan tak boleh dipergunakan sesuka hati untuk kegunaan peribadi, kerana wang itu adalah untuk menampung perbelanjaan perniagaan.
Pemilik/pengusaha hanya berhak menerima gaji nya sahaja.dan baki keuntungan bersih, selepas cukai dan selepas ditanam balik ke dalam syarikat untuk pemebesaran.
Definasi
Perakaunan adalah satu cara untuk mencatit, mengkelaskan, meringkaskan urusniaga yang bercorak kewangan, mengikut sistem tertentu dan kemudiannya ditafsirkan hasil-hasil dari fungsi di atas.
Mencatit / Merekod
Segala urusniaga yang berlaku biasanya dicatitkan dalam dokumen-dokumen atau buku-buku tertentu seperti buku rsit, imbois (invoice), bil, buku cek dan lain-lain surat. Catitan dibuat mengikut tertib masa (tarikh).
Mengkelaskan
Catitan-catitan asal urusniaga tadi bercampur-campur dan tidak tersusun mengikut jenis.
Setelah sesuatu jangka masa, catitan-catitan itu dipindahkan dan dikumpulkan ke dalam akaun atau lejar masing-masing.
Diantara jenis-jenis akaun itu ialah Akaun Harta, Modal, Tanggungan (Hutang), Perbelanjaan dan Hasil.
Meringkaskan
Mengapa Harus Menyimpan Kira-kira / Akaun Kewangan
1. Mentaksir keuntungan ( atau kerugian ) perniagaan kita.
2. Mengetahui kekuatan perniagaan melalui kedudukan harta dan tanggungan (hutang)
3. Mengetahui jumlah hutang kepada pembekal
4. Mengetahui jumlah yang dihutang oleh pelanggan
5. Mengetahui kedudukan jumlah pinjaman
6. Mengetahui jumlah kos atau perbelanjaan
7. Mempastikan keadaan ketunaian ( cashflow )
Konsep Perasingan Antara Perniagaan dan Diri Pemilik
Pengusaha mestilah menyedari hakikat bahawa Syarikat Perniagaannya adalah sebuah kewujudan (entiti) yang lain dan berasing daripada Diri Pemilik Sendiri.
Perbelanjaan untuk diri tidak boleh dicampurkan dengan perbelanjaan perniagaan.
Dengan menyimpan akaun yang betul, perasingan ini dapat dipastikan.
Dengan demikian, apa-apa wang daripada perniagaan tak boleh dipergunakan sesuka hati untuk kegunaan peribadi, kerana wang itu adalah untuk menampung perbelanjaan perniagaan.
Pemilik/pengusaha hanya berhak menerima gaji nya sahaja.dan baki keuntungan bersih, selepas cukai dan selepas ditanam balik ke dalam syarikat untuk pemebesaran.
Definasi
Perakaunan adalah satu cara untuk mencatit, mengkelaskan, meringkaskan urusniaga yang bercorak kewangan, mengikut sistem tertentu dan kemudiannya ditafsirkan hasil-hasil dari fungsi di atas.
Mencatit / Merekod
Segala urusniaga yang berlaku biasanya dicatitkan dalam dokumen-dokumen atau buku-buku tertentu seperti buku rsit, imbois (invoice), bil, buku cek dan lain-lain surat. Catitan dibuat mengikut tertib masa (tarikh).
Mengkelaskan
Catitan-catitan asal urusniaga tadi bercampur-campur dan tidak tersusun mengikut jenis.
Setelah sesuatu jangka masa, catitan-catitan itu dipindahkan dan dikumpulkan ke dalam akaun atau lejar masing-masing.
Diantara jenis-jenis akaun itu ialah Akaun Harta, Modal, Tanggungan (Hutang), Perbelanjaan dan Hasil.
Meringkaskan
·
Catitan
yang telah dikumpulkan dalam Akaun atau Lejar masing-masing itu dijumlahkan dan
dikira baki-bakinya. Baki-baki akaun ini disenaraikan dalam dua ruangan Debit
dan Kredit, didalam Timbangan Duga ( Balance Sheet ). Timbangan Duga dibuat
untuk mempastikan keseimbangan dalam akaun-akaun, sebelum dibuat
penyata-penyata akhir. (Financial Statement)
·
Dari
Timbangan Duga, Dibuat pula Penyata Untung Rugi, Penyata Untung Terkumpul, dan
akhir sekali Kunci Kira-Kira.
Pihak pengurusan atau
pengusaha sendiri ingin melihat keputusan perniagaannya dalam bentuk yang
ringkas dan padat. Maklumat dari fungsi ketiga diatas dapat memenuhi keperluan
ini.
Untuk mendapat
fahaman yang betul dan teratur, Penyata-penyata Terakhir itu dapat ditafsirkan
melalui nisbah-nisbah tertentu.
Inilah fungsi keempat
dalam perakaunan, tafsiran hasil-hasil dari fungsi-fungsi akaun.
Analisa nisbah
memperlihatkan bermacam-macam maklumat, seperti keadaan ketunaian,
keberuntungan, beban hutang dll.
Inilah gunanya
menyimpan akaun dan mentafsirkan butir-butir dari Penyata Untung Rugi dan Kunci
Kira-Kira.
Pengusaha boleh
membuat keputusan berdasarkan analisa nisbah-nisbah itu untuk :
-membesarkan
perniagaan
-mengurangkan jualan
kredit
-memperbanyakan
jualan (meluaskan pasaran)
-mempergunakan harta
tetap dengan lebih aktif
-mengurangkan stok
-dan lain-lain
No comments:
Post a Comment